Leta i den här bloggen

HINDUISM

VÄRLDSRELIGIONERNA:

Titta gärna på det här superkorta och extremt förenklade klippet över världsreligionernas uppkomst och utbredning:
https://www.youtube.com/watch?v=1Snc1MNbHDc

FRÅGOR ATT UTGÅ FRÅN:
  • Vad skulle man kunna säga att”hinduism” är? ("religionens" ursprung och användning av själva ordet "hinduism")
  • Vem är "hindu"? Vad skulle man kunna förutsätta att någon som kallar sig själv "hindu" tror på? (synen på det gudomliga, livet, människan, allt levande, tiden och världen.
  • Hur kan man leva som hindu (vardag, "vägar", högtider, ritualer, ”regler” osv.)?
  • Vem var Mahatma Gandhi och vad gjorde han?
  • Sammanfatta det du läst lite extra om
  • Vilka hinduiska urkunder känner du till?
  • Vad vet du om dagens indiska samhälle och då framför allt om kasttillhörigheterna, jatis, kvinnans situation samt den politiska situationen med nationalhinduismen som rådande politisk ideologi, vilket får religiösa och samhälleliga konsekvenser)?
  • Jämför med det du vet om andra religiösa trosuppfattningar (och med din) beträffande synen på samhällsgrupper, människolivet, livets mening och det ”goda” livet, människans plikter, regler och vardagsliv, kvinnors och mäns liv och synen på de olika könen, men även synen på det gudomliga samt urkunder.

CENTRALA BEGREPP OCH OMRÅDEN:


Några viktiga urkunder: Vedaböckerna, Upanishaderna, Bhagavadgita, Ramayana
Synen på världen och tiden
Dharma
Samsara
Karma
Moksha (olika sätt att nå moksha och olika syn på moksha)
Kastsystemet, varnas, jatis
Mahatma Gandhi
De kastlösa, de oberörbara, daliter (och Gandhis ”harijans”)
Satyagraha
Ahimsa
Rent och orent
Aum/Om
Brahman
Atman
Maya
Synen på det gudomliga: monoteism, panteism, polyteism
Olika gudar och gudinnor (Brahma, Vishnu, Shiva, Lakshmi, Sarasvati, Parvati, Durga, Kali, Ganesha...) 
Kon (djuret ko, alltså)
Puja
Yoga
Mantras   
Högtider (bl a Holi, Diwali)
Indien i dag, hindutva, hindunationalism

--------------------------------------------

VALFRITT FÖRDJUPNINGSOMRÅDE under 90 minuter


  • Mahatma Gandhi
  • De kastlösas (daliternas) situation i dag, men även historiskt, om du vill (några länkar finns på bloggen)
  • Om kvinnors situation i Indien i dag, och historiskt om du vill (några länkar finns på bloggen)
  • Om den hinduiska gudssynen (inklusive gudar och gudinnor) (lite om detta finns på bloggen)
  • Några av hinduismens högtider (lite om detta finns på bloggen)
  • Yoga
  • Hindutva och dagens hindunationalism (så du förstår lite mer om vad som försiggår i Indien i dag)
  • Konflikten i Kashmir (en fördjupande text om konflikten finns på bloggen)
  • Valfritt annat område du önskar fördjupa dig inom: meddela mig, bara!
  • Om du har varit sjuk under morgonperioden eller tycker att häftena och lektionerna varit svåra att förstå och lära in av andra anledningar, använd i stället tiden till att sammanfatta och repetera. Använd din dator, titta på de föreslagna sidorna på bloggen eller googla exempelvis begreppen som jag tagit upp på listan. (Om du väljer detta, behöver du i morgon inte berätta för de andra om vad du läst.) Det bästa är såklart att läsa böcker på området.

OM NEPAL:


OM INDIEN:

https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=video&cd=2&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiK3dzFuNfaAhWkIJoKHQFiDu4QtwIILjAB&url=http%3A%2F%2Fwww.bbc.co.uk%2Fnews%2Fworld-south-asia-12557384&usg=AOvVaw1qX3IovZ1NO0jN-12Ws8HP

OM INDIENS HISTORIA:

Läs:
https://www.globalis.se/Laender/Indien


Äldre historia:

Modern historia:

Andra filmer om Indiens historia:

SAMMANFATTNINGAR AV HINDUISMENS LÄROR:

Kortkort genomgång av "hinduismens" grunder
https://www.youtube.com/watch?v=ynHJY1mBMiM

Hinduism på 10 minuter:
https://youtu.be/UUnqobIONQU

En annan sammanfattning av det vi kallar "hinduism":
https://www.slideshare.net/svinkallt/hinduism-pp

 En bra sammanfattning om ungefär allt (ungefär som ett lärobokskapitel om hinduism) finns här.

En 14-årig hinduisk pojke berättar om sin tro

Föreläsning om det man skulle kunna påstå kan vara "hinduismens" budskap och lära
https://www.youtube.com/watch?v=wQc1abrFMK4

En jättebra föreläsning om hinduism finns här.

En kort jämförelse mellan det vi kallar "hinduism" och "buddhism" på 10 minuter:
https://www.youtube.com/watch?v=P0d_qGJ3H_A

Frågor och svar om några kulturella fenomen:
https://www.youtube.com/watch?v=c-M8l2bdG8g

GANGES:

Ganges fortsättning: Patna

Ordet yogi är synonymt med en ”sadhu” eller ”baba”, vilket betyder en helig man eller kvinna (yogini) som frånsagt sig allt det materiella och lämnat sin familj bakom sig, för att dedikera sitt liv till det man inom den hinduiska traditionen menar är att komma närmare Gud.

PUJA:

I tempel:
https://www.youtube.com/watch?v=ixM2GSd9Qlo 

Morgonpuja i Sakilas hem i Nepal
https://www.youtube.com/watch?v=ARaNRTJPnpg 

Puja före måltid i ett hem:
 https://www.youtube.com/watch?v=4UDWHlwCp7E

Sanskrit slokas före måltid:
Annapoorne Sadaa Poorne Shankara Praana vallabhe Jnaana Vairagya Siddhyartham Bhikshaam Dehi Cha Paarvati Maata cha Paarvati Devi Pitaa Devo Maheshwarah Baandavaah Shiva Bhaktyascha Swadesho Bhuvanatrayam

Pampig kvällspuja (Aarti puja) i Varanasi/Benares vid Ganges:
https://www.youtube.com/watch?v=CDFV_SyB44M

En liten virtuell puja med enkla "instruktioner" sist i klippet:
https://youtu.be/HVbxMR6xtHM

Leta själv efter klipp om den vanligaste formen av puja: den som utförs i gryningen:
https://www.google.se/search?biw=1093&bih=494&tbm=vid&ei=vIDhWsD1BKSY6ASSubqACQ&q=morning+puja&oq=morning+puja&gs_l=psy-ab.3..0i203k1l7j0i5i30k1l3.8351.9825.0.10899.5.5.0.0.0.0.597.1118.5-2.2.0....0...1c.1.64.psy-ab..3.2.1117...0.0.9c9q-2Q-Seo


MANTRAS OCH NÅGRA YOGAÖVNINGAR:

Mahamrityunjaya mantra:
https://www.youtube.com/watch?v=diXcBtfHaLM&list=PLI8_UldPJWuInzwZMPRLEIOe-BhMLvIeL

Gayatri mantra:
https://www.youtube.com/watch?v=Ch6PeqApZ1g

Lyssna själv på olika mantras:
https://www.google.se/search?biw=1093&bih=494&tbm=vid&ei=yIDhWtKnA-va6ATH6bOICg&q=hindu+mantras+during+puja&oq=hindu+mantras+during+puja&gs_l=psy-ab.3...221241.228513.0.228963.37.29.0.2.2.0.181.3030.3j21.25.0....0...1c.1.64.psy-ab..12.20.2442.0..0j0i203k1j0i5i30k1j0i131k1j0i3k1j0i10k1j0i10i203k1j33i160k1j33i21k1.157.9HF1ZF_JRB4

http://www.gavleyogaskola.se/ladda-ned/ladda-ned-[gratis]-37384862


KASTSYSTEMET OCH DALITER:


Här finns en kort beskrivning av de kastlösas situation som avslutas med några innehållsfrågor:
https://www.so-rummet.se/fakta-artiklar/kastsystemet-i-indien

En film om daliter ("oberörbara","kastslösa","harijans"/"Guds barn"):
https://www.youtube.com/watch?v=1-ZtSlziZlk

Kort inslag om daliter:
https://www.youtube.com/watch?v=I8cabQZvIbA



Dalit är en självvald benämning på de grupper i Indien som står utanför hinduismens fyra varna (klasser) och har betraktats som oberörbara. På grund av sitt utanförskap kallas de också kastlösa, men även bland daliterna finns kaster i betydelse jati. Mahatma Gandhi använde benämningen harijan som grovt kan översättas med Guds barn. Daliterna har tidigare kallat sig panchama ("den femte varnan") och britterna använde ofta ordet paria, som syftade på den största gruppen oberörbara i Tamil Naduu.

Ordet dalit kommer från det västindiska språket marathi, där det betyder ungefär krossad eller förstörd. Ursprunget kan härledas till sanskrit. Redan i mitten på 1800-talet användes det ibland om de de oberörbara, men först sedan 1970-talet har det fått en vidare spridning. Framför allt har det använts av politiska rörelser som kämpar för daliternas rättigheter, exempelvis Dalit Panthers, inspirerad av svarta pantrarna i USA.

De oberörbara nämns inte i Rig-Veda och det råder delade meningar om när och hur gruppen har avskiljts från de etablerade varnas. Av tradition har de i allmänhet haft yrken som man inom de högre kasterna anser orena, till exempel läderarbete, renhållning och arbete med lik. De har tvingats att bo utanför den ordinarie bygemenskapen och inte fått använda samma brunnar som övriga bybor. De har inte heller tillåtits komma in i tempel eller delta i någon hinduisk religiös verksamhet, och barnen har inte fått gå i skolan.

I dagens samhälle kan det, speciellt i städerna, vara omöjligt att konkret tillämpa idéerna om oberörbarhet. Sedan Indiens självständighet har det också stiftats lagar och formulerats åtgärdsprogram för att skydda daliternas rättigheter och motverka diskriminering. Daliter är dock fortfarande mycket utsatta för förakt och våld från andra grupper och diskriminering inom utbildning och arbetsliv. Många lever i extrem fattigdom.

Folkräkningen 1991 visade att endast 30% av dalitiska barn hade grundläggande läs- och skrivkunskaper och daliterna utgör även idag den del av Indiens befolkning som har den lägsta levnadsstandarden och utbildningsnivån. 70% av Indiens c.a 170 miljoner daliter bor på landsbygden (siffror från 2005) och försörjer sig som dagavlönade jordbrukare. I städerna lever många som exempelvis tillfällighetsarbetare, prostituerade, skinnberedare, latrintömmare, råttdödare, sophanterare eller tiggare.

Kvotering sker till universitetet:
http://www.ergo.nu/nyheter/20111116-kvotering-kan-krossa-kastsystemet




En helt nygjord, hemsk dokumentär om fattiga människors (främst daliters) situation i Indien just nu.
https://www.svtplay.se/video/19575696/barn-till-salu?info=visa

En dokumentär om kastsystemets diskriminering och dess effekter i skolan, "Barn till salu":


LITE OM KVINNORS SITUATION I INDIEN

(Se även dokumentären ovan, "Barn till salu"!)

Indiens kvinnor

Diskriminering på grund av kön är förbjudet enligt indisk grundlag. Trots det finns stora ojämlikheter. För många familjer innebär döttrar en ekonomisk belastning då familjen ofta inför ett bröllop betalar hemgift till brudgummens familj. Varje år aborteras hundratals flickfoster.
Många kvinnor utsätts för våld och sexuella trakasserier och straffen är ofta lätta eller uteblir helt. Många drar sig för att anmäla våldtäkter eftersom de är rädda att dra skam över sig själva och sin familj.
I december 2012 blev en ung kvinna i New Delhi brutalt gruppvåldtagen på en buss. Hon avled senare av sina skador. Detta fick mycket stor uppmärksamhet och ledde till vissa reformer. Exempelvis antogs en ny lag som syftar till att stärka skyddet mot sexuellt våld. Detta är såklart inte tillräckligt, utan man även måste ändra attityder och traditioner i samhället. (källa: sakerhetspolitik.se) 


Om diskriminering av flickor och kvinnor (UNICEF):
https://unicef.se/fakta/diskriminering-av-flickor

Information om diskriminering av flickor och kvinnor i Indien:
http://invisiblegirlproject.org/the-issue/

Inslag om indiska kvinnors utsatthet (både om lagstiftning och hur det ser ut i samhället):
https://www.youtube.com/watch?v=X1k-7kfJtXs

Inslag om hur kvinnor agerat mot sexuella övergrepp:

Kort artikel om syraattacker:

https://www.etc.se/utrikes/indien-forsoker-stoppa-syraattackerna

Leta själv artiklar/klipp om kvinnans situation i Indien i dag:
https://www.google.se/search?biw=1093&bih=494&tbm=vid&ei=HILhWtaUDs_b6QSrnZhI&q=women+of+today%27s+india&oq=women+of+today%27s+india&gs_l=psy-ab.3...18525.26698.0.27093.32.17.0.0.0.0.347.347.3-1.1.0....0...1c.1.64.psy-ab..31.1.347...0i8i30k1.0.ZBj-OkhfLQw

--------------------------

En kort film om hijras, det tredje könet i Indien:
https://urskola.se/Produkter/205442-Perspektiv-pa-varlden-Samhalle-hijras-Indiens-tredje-kon


MAHATMA GANDHI:

Enkel sammanfattning om Mahatma Gandhi
http://indiensidan.se/artiklar/mahatma-gandhi/

Om den första delen av Mahatma Gandhis liv
http://www.alltforvansterhanta.se/vansterhanta-kandisar/mahatma-gandhi/

Om MAHATMA GANDHI i BBC-serie i 6 delar (detta är första delen):
https://www.youtube.com/watch?v=P-BzMayiGCw

http://www.sakerhetspolitik.se/Konflikter/Indien/Fordjupning-Indien/
Mer om Indiens befrielsekamp och konflikter:

HÖGTIDER:

10 hinduiska högtider:
https://www.youtube.com/watch?v=14gtuluQq8s

10 indiska högtider/festivaler (hinduiska och muslimska):
https://www.youtube.com/watch?v=UsycsqNMa9k


KONFLIKTEN I KASHMIR:

http://www.sakerhetspolitik.se/Konflikter/Kashmir/Fordjupning/




ANDRA KONFLIKTER:

http://www.sakerhetspolitik.se/Konflikter/Indien/Fordjupning-Indien/


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.